vrijdag 25 november 2011

Wat is er loos?

Zo langzamerhand ga ik mij afvragen wat er in het stadhuis aan de hand is. Het opnieuw invoeren van commissies heeft kennelijk voor verwarring gezorgd. De raad heeft uitgesproken dat de agenda en die stukken tijdig, dat wil zeggen, direct na vaststellen door de voorzitter van de commissie ook op de website moeten worden gepubliceerd en week een week voor de vergadering, hetgeen ik te kort vind, maar wie ben ik. De agenda en de stukken voor de commissie Inwoners stond gisteren 24 november 2011 eind van de middag op de site. En zo hoort het. De fracties hebben 2 weekeinden en een week de tijd de stukken te bestuderen, eventueel informatieve vragen te stellen en beantwoord krijgen en overleg met de achterban te plegen. Dat kan een efficiƫnte en effectieve vergadering opleveren. Dat is maar goed ook want de ruimte tussen commissievergadering en raadvergadering is zo klein dat in die tijd niets wezenlijks kan gebeuren.

Anders is het met de agenda voor de commissie Ruimte en Wonen. Daar was de agenda vanmorgen (vrijdag 25-11-2011) voor het eerst te zien. Dat is dus in strijd met de eigen verordening. Tot mijn stomme verbazing en ergernis stond daar ook de behandeling van het beeldkwaliteitplan binnenstad op de agenda. Nu is stomme verbazing wat overdreven omdat ik in de B&W besluitenlijst al had gezien dat het college dat van plan was. Mijn ergernis is veroorzaakt doordat op de zienswijzen die door een aantal mensen, waaronder ikzelf, nooit antwoord is gegeven en ook dat is in strijd met de verordening. Er is naar aanleiding van de zienswijzen wel een hoorzitting geweest die gezien het grote aantal opmerkingen een, overigens zinvolle, discussie werd. Daarin werden afspraken gemaakt voor het vervolg. Daarna hebben ik en degenen die ik daarover heb gesproken niets meer gehoord of gezien. U begrijpt dat ik bijzonder nieuwsgierig was naar de inhoud van het voorstel. Het agendapunt aangeklikt en wat zag ik:


 

Agendapunt: 6 Beeldkwaliteitsplan Binnenstad Grave.


 

Voor de zekerheid toch maar even aangeklikt. De stukken gaan over de afvalstoffenheffing. Vorige vergadering was er ook al zo'n akkefietje. Ik ga maar eens bellen, want ik wil toch wel zien wat er met mijn zienswijze is gebeurd. Dat zal niet veel zijn want ik had het voornamelijk over overleg, dat in mijn ogen iets anders is dan de betrokkenen achteraf meedelen wat er is besloten. Die vorm van overleg is er niet geweest, dus weet ik nog niet of ik zonnepanelen mag plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten