donderdag 3 november 2011

Beeldkwaliteitplan binnenstad en nog wat anders

Soms zakt je broek af van verbazing. Dat gebeurde zojuist toen ik de B&W besluiten van 25 oktober las. Daaruit blijkt dat het college een aantal besluiten heeft genomen over het beeldkwaliteitplan. Tot droefenis van bijna iedereen zag de raad van Grave zich gedwongen de welstandnota vast te stellen zonder beeldkwaliteitplan binnenstad. Tot mijn stomme verbazing en ook ergernis heeft het college besloten:

  1. Het verslag van de inspraakreacties op voorontwerp Beeldkwaliteitplan Binnenstad Grave wordt vastgesteld;
  2. Er wordt ingestemd met de laatste versie van het Beeldkwaliteitplan Binnenstad Grave (versie april 2010);
  3. Er wordt ingestemd met het voorstel aan de raad om het Beeldkwaliteitplan Binnenstad Grave vast te stellen;
  4. Het raadsvoorstel wordt doorgeleid naar het Presidium en het Presidium wordt verzocht het raadsvoorstel te agenderen voor de raadsvergadering van 13 december 2011.

De inspraakreacties dateren van januari 2010 en het beeldkwaliteitplan van april 2010. Daarbij staat uitdrukkelijk vermeld dat het de laatste versie is. De vraag ligt dan verschrikkelijk voor de hand: wat is er met het beeldkwaliteitplan gebeurd tussen april 2010 en nu anderhalf jaar later.

Wat is de werkelijke reden dat het beeldkwaliteitplan niet in de besluitvorming over de welstandnota is betrokken?

In mijn inspraakreactie heb ik nadrukkelijk gewezen op de noodzaak overleg te voeren alvorens te besluiten. Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar de reden waarom dit niet is en wordt gedaan. Er was tijd zat voor. Zouden de indieners van een inspraakreactie nog een antwoord krijgen?


 

Zojuist trof ik ook de repliek van het college op de algemene beschouwingen aan. Ik ben nog niet klaar met lezen, maar de toon van het college is duidelijk: Raad, jullie hebben het aan het college over gelaten de ombuigingen in de begroting te verwerken; dat hebben we naar beste weten gedaan en nou moeten jullie niet zeuren. En als je het beter weet moet je het maar zeggen. Ik mag die reactie wel. De raad heeft zich zelf ook weinig tijd gegund om met doorwrochte alternatieven te komen.


 

Zo tussen neus en lippen deelde het college ook nog mee dat er op 1 november 2011, dus eergisteren een presentatie heeft plaatsgevonden van de resultaten van een quick scan van het volkshuisvestingsprogramma. Zou ik het enige niet-raadslid zijn die de presentatie graag had bijgewoond als ik het had geweten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten