Dan nu toch het hoogtepunt van het politieke jaar. Zo
staat het zelf in de stukken. Jaarrekening 2012 en kadernota 2014. Op de agenda
komt eerst de kadernota aan de orde en dan pas de jaarrekening. Ik vind dat
niet logisch, De kadernota bouwt immers voort op de jaarrekening.
In de commissievergadering gaven diverse leden
complimenten. De stukken zitten technisch goed in elkaar. En daar ben ik het helemaal mee eens. Maar
daar blijft het wel bij.
Daarom eerst maar een citaat uit de kadernota:
De Kadernota is
het middel om het politieke debat in de gemeenteraad te voeren over de
prioriteiten die de gemeente Grave voor zichzelf voor de periode 2014 – 2017
stelt. De raad stelt in het voorjaar de prioriteiten via de Kadernota vast en
geeft het college mandaat deze hoofdlijnen te verwerken in een aan de
gemeenteraad aan te bieden programmabegroting 2014. Tevens is de 1e burap 2013
opgenomen in de
Kadernota.
Van
een politiek debat is tot nu toe niets te merken. Dit citaat staat trouwens al
een aantal jaren in het begin van de nota. Wat voor de kadernota geldt als blik
op de toekomst geldt ook voor de jaarrekening als verantwoording voor het
beleid. Er wordt aangegeven wat meer en wat minder geld heeft gekost, maar er wordt nauwelijks
een woord gewijd aan hetgeen we voor dat geld hebben gekregen (jaarrekening) en
zullen krijgen of missen (kadernota).
Ik
beperk me nu maar tot een aantal zaken die mij bijzonder zijn opgevallen.
Allereerst
de (verplichte) communicatieparagraaf. Ik neem ze
letterlijk over, zowel uit het raadsvoorstel voor de jaarrekening als het
voorstel voor de kadernota:
Jaarrekening:
Communicatie
Op de
gebruikelijke wijze wordt bekend gemaakt dat de jaarverslaglegging 2012 ter
inzage ligt en voor iedereen tegen betaling van de daarvoor geldende
legeskosten verkrijgbaar is bij de publieksbalie.
Door plaatsing op de website van
de gemeente Grave zijn de jaarstukken 2012 voor iedereen beschikbaar
Kadernota:
Communicatie
Dit vindt plaats
via de gebruikelijke kanalen.
Dit
is niet meer dan voldoen aan wettelijke voorschriften. Bij de jaarrekening
worden er iets meer woorden aan vuil gemaakt, maar een 200-tal pagina’s cijfers
op een website plaatsen durf ik geen communicatie te noemen.
In
de jaarrekening viel mij het volgende citaat op:
Rekeningresultaat
U dient als raad
aan te geven wat er met het voordelige jaarresultaat van € 33.983 dient te
geschieden. Hoewel het in de gedualiseerde verhoudingen niet meer onze taak is,
stellen wij u voor dit voordelige resultaat ten gunste te brengen van de vrij
besteedbare algemene reserve.
Opvallend
vind ik dat het college zich min of meer verontschuldigt dat het een voorstel
doet. In het duale stelsel zijn de verantwoordelijkheden wel anders verdeeld
dan voorheen, maar het college heeft nog steeds de taak raadsbesluiten voor te
bereiden. Bovendien heeft de raad niet eens de mogelijkheid zelf een
raadsbesluit voor te bereiden. De griffie heeft helemaal geen ondersteuning. In
de griffiersnotitie over het samengaan van de ambtelijke apparaten is dit in
Grave ook een gemis genoemd. In dit specifieke geval is het excuus ook onjuist.
Al jaren geleden heeft de raad van Grave vastgelegd dat meevallers naar de
algemene reserve moeten en niet rechtstreeks als dekking mogen worden ingezet.
Dat algemene principe is nooit verlaten. Dat wil niet zeggen dat de raad er
nooit van af is geweken, maar afwijken van eigen principes is voor de Graafse
raad gewoon. (een constatering en geen zure kritiek). De wethouder verwees in de laatste commissievergadering ook naar dit principe.
Het
volgende citaat uit de jaarrekening zelf is ook interessant:
De vraag die
jaarlijks als eerste wordt gesteld, is: “hoe groot is het rekeningsaldo”? Op
zich best
belangrijk om te
weten, maar het saldo, of het nu positief of negatief is, zegt op zich niets
over de
wijze waarop dit
tot stand is gekomen. Het saldo is immers het resultaat van de wijze waarop het
college
uitvoering heeft gegeven aan de door de raad vastgestelde kaders van beleid.
Pas nadat de
raad de
resultaten heeft kunnen vergelijken met zijn plannen, kan hij een objectief
oordeel vellen over
het door het college gevoerde
beleid en aansluitend het saldo.
Dikke
streep onder dit citaat maar daar blijft het wel bij. Als burger zou ik de
volgende vertaling willen geven: Zijn wij met z’n allen rijker of armer
geworden en zijn we er qua voorzieningen en service beter of slechter van
geworden.
Uit
de cijfers blijkt dat we er met z’n allen in 2012 weer ruim € 900.000
armer zijn geworden. Nu is het niet het eerste jaar dat we achteruit boeren en
ook niet het laatste want de kadernota en de actuele situatie voor 2013 geven
ook geen aanleiding tot vreugde. Of we er inhoudelijk beter of slechter van zijn geworden durf ik zo niet te zeggen. Ik voel me hier nog steeds thuis.
Voor
2013 wordt, nadat de begroting in november 2012 sluitend was vastgesteld nu een
tekort van € 1.100.000 verwacht. Voor een belangrijk deel veroorzaakt door
sociale zaken, waar de gemeente zelf eigenlijk geen grip op heeft. Maar het
moet wel worden gedekt. Dat is technisch gelukt, maar ik zet er wel vraagtekens
bij.
·
Opheffen
van het fonds bovenwijkse voorzieningen. Dat is geld afkomstig uit de
grondexploitatie bestemd om voorzieningen te realiseren die wel van betekenis
zijn voor bijvoorbeeld een nieuwe woonwijk, maar daar buiten liggen. Dat geld
is dus bijeengebracht door kopers van woningen in nieuwe wijken. Die hebben dus
betaald voor iets dat ze nu niet krijgen. De meeste mensen worden dan boos.
·
Eenmalig
niet storten in de beheersvoorzieningen. Omdat onderhoudskosten nu het ene jaar
hoger zijn dan het andere jaar heeft de gemeente beheersplannen vastgesteld.
Daarin is bekeken wat er in de loop van de jaren moet worden gedaan en hoeveel
geld er dan gemiddeld nodig is. Het ene jaar wordt het fonds dus rijker en het
andere jaar armer. Om de vier jaar wordt bekeken of het gemiddelde nog klopt.
Door eenmalig niet te storten wordt dat systeem verstoord en dat brengt risico’s
met zich mee.
·
Voor
het overige wordt een greep gedaan in de vrij besteedbare reserve, de
spaarrekening dus. Af en toe een beroep doen op je spaargeld kan geen kwaad,
maar als je daarmee doorgaat raakt de spaarpot wel leeg en dan is het uit met
de pret.
Dat
betekent dat er iets moet gebeuren. Het college deelt dan ook mee dat er verder
moet worden bezuinigd dan tot nu toe voorzien. Het volgende citaat is dan ook
ietwat pikant:
Uit de kadernota
2014 vloeit een omvangrijk ombuigingsproces voort. Uit de kadernota 2014 blijkt
dat het grootste deel van de ombuigingen die vorig jaar zijn voorgenomen, niet
te realiseren blijken. Toch stellen we voor een nieuw ombuigingsproces (dat
tweemaal zo groot in omvang is) uit te werken en te concretiseren in de programmabegroting
2014.
Een
nieuwe bezuiniging, want ombuiging is niet meer dan een wat verzachte
formulering, van € 1.3 miljoen in 2014 staat ons te wachten. Omdat de
vorige bezuinigingsoperatie voor 30% niet is geslaagd zou je verwachten dat de
operatie tot een brede maatschappelijke discussie zou leiden en daarna knopen
doorhakken. Niets daarvan. De voorstellen komen bij de begroting 2014 en dus in
november 2013 aan de orde. Ze moeten op 1 januari 2014 wel operationeel zijn.
De raad krijgt “binnenkort” een plan van aanpak en de voorstellen voor de
begroting moeten zo ongeveer in september op tafel liggen. Ga er maar aan
staan.
In
de kadernota werd voor de stand van zaken bij de voorgenomen ombuigingen, en dus de verklaring waarom het doel niet is bereikt, verwezen
naar een bijlage. Om te kunnen kijken waar het nu aan heeft gelegen dat de
bezuinigingen niet zijn gerealiseerd zou die interessante informatie moeten
bevatten en leerzaam zijn voor de volgende bezuinigingsoperatie.
In
de betreffende bijlage zoals die in de kadernota op de website is geplaatst
staat ……helemaal niets!!!!!!
Dat
de grondexploitatie er niet best uitziet wisten we al. Dat dit nog zo is, is
dan ook geen verrassing. In december 2011 heeft de raad voor het Wisseveld een
krediet van €300.000 beschikbaar gesteld. Daarvan is nog € 30.000 over.
Waar is de rest aan besteed? Hebben we er iets voor teruggekregen? Krijgen wij de memo met de specificatie van de €10.000.000 nog te zien?
Als
ik dan nog even herinner aan hetgeen de wethouder in de commissie audit nog
aankondigde over Catharinahof (3 ton minder leges en 4 ton die we nog terug
moeten zien te krijgen) en dan nog wijs op de exploitatie van het MFC, de
verkoop van Katrien, de afwerking van Hart van Grave en nog wat zaken en niet
te vergeten het rijksbeleid, zal het duidelijk zijn dat de gemeenteraad en ook
wij als doodgewone burgers ons eens ernstig moeten beraden over de toekomst.
Dat lukt dinsdag voor 22:30 uur beslist niet.
Ik
hoop dat de raad zich niet beperkt tot het vooruitschuiven van de problematiek
tot de begrotingsbehandeling want op die avond is het ook zo half elf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten