maandag 24 juni 2013

2013-65 "Sag mir wo die miljoenen sind" (het Wisseveld)

Vooraf: ik heb meegedeeld dat het voorstel over al of niet in beroep gaan inzake dar ark Prinses Margriet een A-stuk zou zijn. Inmiddels is de agenda gewijzigd. Het is een B-stuk geworden. Er mag dus over worden gepraat.  Waarover mag worden gepraat is nog onbekend, er is (maandagmiddag 15:15 uur nog) geen voorstel of notitie.

Naar aanleiding van vragen uit de burgerij onder aanvoering van Louis Paridans heeft Keerpunt 2010 via een door de raad aangenomen motie aan het college een specificatie gevraagd van de beruchte 10 miljoen strop van het Wisseveld.

De raad heeft , hebben we kunnen horen, van het college die specificatie gekregen. Maar de feitelijke vragensteller heeft dat antwoord niet gehad. Gelukkig heeft Keerpunt 2010 het antwoord openbaar gemaakt. Dat geeft mij weer de gelegenheid  commentaar op te leveren en aanvullende vragen te stellen.
Nu zou het logisch zijn als ik rustig zou afwachten wat uw en mijn volksvertegenwoordigers morgen in de raadsvergadering met de brief zullen doen.  Zeker bij de behandeling van de jaarstukken 2012 en de grondexploitatie speelt het Wisseveld een belangrijke rol. Invloed op de kadernota 2014 is ook niet uitgesloten.

Nu is het college, bewust of onbewust, zo slim geweest de raad vorige week bij te praten over het Wisseveld. Mogelijk dat eventuele vragen over de brief dan al zijn beantwoord. Ik vind dat zelfs waarschijnlijk. Het venijnige is echter dat die bijeenkomst vertrouwelijk was en dus wel onder de geheimhoudingsplicht zal vallen. Het is dan voor raadsleden vrijwel uitgesloten vragen te stellen waarop zij het antwoord wel weten, maar niet openbaar mogen maken. Ook ik zou het stellen van zo’n vraag al in strijd met de geheimhoudingsplicht vinden.

Die informatie speelt wel een rol bij de raadsbehandeling van zeker de grondexploitatie. Volgens mijn juridisch inzicht heeft dat als gevolg dat de raad in de vergadering de geheimhouding wel moet bevestigen anders is de geheimhouding vanzelf opgeheven.

Als de raad de geheimhouding bevestigt weten we tenminste wat we aan de raadsleden hebben. Als de raad er niet over praat onder het motto dat ik ongelijk heb is het alleszins de moeite waard gebruik te maken van die verfoeide Wet Openbaarheid Bestuur.

U ziet, ik speel open kaart en geef mijn plan van aanpak bij voorbaat.

Dan mijn commentaar op de brief van het college.

Louis Sparidans heeft zelf al de vraag gesteld waarom  gesproken wordt over 9.1 miljoen en niet over de 10 miljoen waarvan  eind 2011 sprake was. Zelf weet ik daar, na een duik in de beschikbare informatie, nog het volgende van.

Er was in december 2011 sprake van een boekwaarde van  € 8.200.000. Dat bedrag was inmiddels uitgegeven. Daarnaast was nog € 3.900.000 nodig voor de infrastructuur van het Wisseveld. Op grond van de overeenkomst werd van GBB een bijdrage van €  1.800.000 verwacht. Voor de afwikkeling van het contract was nog een krediet van € 300.000 nodig. Tezamen 10,3 miljoen. Werkelijk foetsie was op dat moment niet meer dan 8.2 miljoen. Wat we daarvoor terug hebben gekregen was onbekend.
Bij de jaarstukken over 2011 bleek dat de boekwaarde van 8.2 was opgelopen tot 9.1 miljoen. Dat klopt dus vrij redelijk met het bedrag dat nu wordt genoemd, alhoewel  je strikt  genomen zou moeten afronden naar 9.2 miljoen. Kniesoor die daar op let.

De brief geeft in het algemeen wel aan waaraan het geld is uitgegeven, maar zegt niet wat we er voor bruikbaars hebben teruggekregen. Laat ik de posten maar één voor  één doornemen.

Een vraag die daarbij waarschijnlijk bij meer punten aan de orde komst is de wijze waarop de verplaatsing van brandweerkazerne en gemeentewerkplaats zijn verwerkt. In de oorspronkelijke opzet van het Wisseveld was die verplaatsing natuurlijk al aan de orde.  Op zich zou uitbreiding en renovatie ter plaatse goedkoper zijn dan verplaatsen. Zowel de gemeentelijke voorzieningen als het Wisseveld zouden wel zijn gebaat bij verplaatsen. Daarom zou een deel van de verplaatsingskosten door het Wisseveld moeten worden opgebracht. Dat zou in de specificatie van de boekwaarde moeten zijn terug te vinden. Dat is mij niet gelukt. Nu vrees ik dat die verplaatsing geheel ten laste van de algemene dienst is gekomen. Boekhoudkundig is dat wel in orde, maar bij de verantwoording over het Wisseveld had dat wel moeten worden vermeld. Het gaat zeker over meer dan een miljoen.

Ad 1.   Welke gronden en opstallen zijn aangekocht?  Is de gemeente daar nog 100% eigenaar van of misschien voor 50%, of misschien helemaal niet? (zitten aankoop kazerne en werf hierin? Zal wel niet)
Ad 2-4. Het bouwrijpmaken , slopen en zal wel betrekking hebben op Catharinahof. Het Catharinahof maakt weliswaar deel uit van het totale Wisseveld, maar toch zou het wel interessant zijn een financieel deelverslag  over dit project te hebben.
Ad 5-7. Aan projectbegeleiding is een onwaarschijnlijk hoog bedrag uitgegeven. Een nadere specificatie en toewijzing aan bijvoorbeeld Catharinahof is daarom dringend gewenst. Nu overheerst bij mij de overtuiging dat het gemeentebestuur hiervan een speeltuin zonder toezicht  heeft laten ontstaan. Ik weet dat het lullig klinkt, maar ik ben niet de enige die dat gevoel heeft. Neem die gevoelens weg of erken het. Belangrijk is daarbij aan te geven wat die deskundigen hebben geproduceerd dat nog bruikbaar is in de toekomst. Het maakt natuurlijk wel verschil of die € 3.100.000 helemaal zijn weggegooid of dat een belangrijk deel daarvan tot besparingen in de toekomst kan leiden.
Ad 9    Die mutatie zal wel een boekhoudkundige ingreep zijn;
Ad 10  Is dit soms het gemeentelijke aandeel in de verkoop van grond voor Catharinahof?
Ad 13  De te verwachten vraag is natuurlijk uit welke bestemmingsreserve die ton is onttrokken.
Ad 14  Zo vaag als het college is in de toelichting op diverse posten zo uitgebreid wordt nu toegelicht dat de rentekosten weer ten goede van de algemene dienst komen. Dat lijkt natuurlijk leuk, maar de vraag is wel of de gemeente dat kapitaal niet beter had kunnen beleggen dan in het Wisseveld. Die anderhalf miljoen is gewoon een strop voor de gemeente.
           Uit pure nieuwsgierigheid wil ik ook nog weten wie er € 1350 rente over de boekwaarde aan het Wisseveld heeft uitgekeerd.

Deze vragen over het verleden, of liever nog de antwoorden daarop, zijn  natuurlijk belangrijk en leerzaam. Ik kan me ook niet voorstellen dat het publiek maken daarvan het financieel en economisch beleid van de gemeente kan schaden. Voor de dag ermee dus.

 Veel belangrijker is natuurlijk hoe de toekomst van het Wisseveld er uitziet en dan speciaal hoe de gemeente daar greep op krijgt en houdt. De stukken voor de raadsvergadering zijn vaag. Uit reacties van de wethouder in de commissievergadering heb ik begrepen dat er kans is op tegenvallers van € 800.000 (zie een vorige blog). Zonder nu het achterste van de tong te laten zien moet het toch mogelijk zijn daar meer inzicht in te verschaffen.


Na de vergadering die morgen begint weten we hopelijk meer. Of dat woensdag al is wacht ik maar geduldig af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten