In grote lijnen verliep de vergadering zoals kon worden
verwacht. Dat natuurlijk afgezien van de Binnenhofsoap, maar daar heb ik al op
gereageerd. Opvallend vond ik dat de
voorzitter en ook de wethouders diverse malen duidelijk lieten blijken dat de
werkwijze van de raad verbetering behoeft.
Dat schept hoop voor de toekomst.
De voorzitter begon met ook de toehoorders thuis welkom
te heten. Dat hoorde ik pas de volgende dag. Het voordeel van de nieuwe opnamemethode
is dat je de vergadering live kunt beluisteren. Het voor mij grote nadeel van
deze methode is dat de toegankelijkheid van het verslag, want die status heeft
de opname, stukken minder is dan het oude systeem. Later nazoeken wat er door een specifiek
raadslid over een onderwerp is gezegd verloopt in het oude systeem vlot. In het
nieuwe systeem kan afluisteren van de site alleen als gehele vergadering.
Bladeren door de vergadering is nagenoeg onmogelijk. Wat wel kan, en dat doe ik
dan ook, is de bestanden per agendapunt downloaden en in een mediaspeler
afspelen. Daarbij moet ik dan noteren op welk tijdstip er iets interessants is
gezegd dat ik later wil gebruiken. Terugzoeken zonder die notities is een hels
karwei.
Als ik een vergadering niet kan bijwonen ben ik meestal
ook niet in staat de vergadering live te beluisteren. Natuurlijk zijn er mensen die absoluut niet naar een vergadering kunnen komen.
Enkele dagen later afluisteren
lijkt mij niet zo bezwaarlijk. In het oude systeem kan dat meestal na 2 dagen. De
bewerkte opname is vaak na een week beschikbaar. Er was wel wat
onregelmatigheid in het beschikbaar komen van de informatie, maar dat moet zijn
te verbeteren. Vandaar dat ik het zinvol vind om eens na te gaan waar het
publiek nu behoefte aan heeft: snelle weergave van de vergadering of makkelijk toegankelijke.
Als het de bedoeling is dat de opname
eigenlijk de rol van vergaderingverslag speelt, en dat is gezien de beperkte
besluitenlijst in Grave zeker het geval, is het oude systeem veel en veel
beter.
Als de vergadering wordt uitgezonden moet er wel voor
worden gezorgd dat die voor de toehoorders ook is te volgen. De originele stukken zijn wel beschikbaar.
Helaas worden die nog al eens op het laatste moment gewijzigd en wel zodanig dat
de raadsleden zelf het spoor bijster raken. Daarnaast krijgen de raadsleden
nog memo’s en antwoorden op eveneens schriftelijk gestelde
vragen. Over moties en amendementen zal ik maar zwijgen. Dit alles maakt de
vergadering zelfs voor het wel ter plaatse aanwezige publiek lastig te volgen.
Voor het thuispubliek is het totaal niet te doen. Dat zal verbeterd moeten
worden.
Één voorbeeld. Tijdens de behandeling van de kadernota
in tweede termijn dankte een raadslid het college voor de snelle beantwoording
van de schriftelijk gesteld vragen, maar het antwoord op vraag 47 van pagina 4
(kan je nagaan hoeveel vragen en antwoorden de toehoorder heeft moeten
missen) beviel niet en het antwoord op
vraag 48 was geen antwoord op de vraag. Dat deed me denken aan een eeuwenoud
mopje.
In een trein zaten enkele
mensen met elkaar te praten. Dat wil zeggen dat één van hen een getal noemde,
bijvoorbeeld 47, en dat de anderen dan hard begonnen te lachen. Op een gegeven
moment werd er echter niet gelachen. Een verbaasde toehoorder vroeg wat de
heren aan het doen waren. We vertellen elkaar moppen uit een heel leuk boek.
Waarom werd er die ene keer niet gelachen? Hij vertelde hem zo rottig.
Dat afdwalen gebeurde mij bij het luisteren
herhaaldelijk. In de andere gemeenten die de vergadering uitzenden wordt beeld
meegestuurd. Misschien helpt dat.
De
vergadering begon met opmerkingen over het vervroegde
tijdstip van 19:00 uur. Ook de voorzitter vond dat maar niets en zou dit in het
presidium ter sprake brengen. Later bleek dat het de bedoeling was de
vergadering om 21:30 uur te beëindigen. Daarna zou nog een werkbespreking, die
natuurlijk wel besloten zou zijn, moeten plaatsvinden,. Zo had het presidium
beslist. Een half uur minder vergadertijd voor de meest belangrijke vergadering
van het jaar. Natuurlijk was de vergadering om 21:30 niet afgerond en stelde de
voorzitter de raad voor de keus: doorvergaderen en de werkbijeenkomst vergeten
of de werkbijeenkomst door laten gaan en later terugkomen voor de rest van de
agenda. Dat 22:30 uur het signaal zou blijven om naar huis of de kroeg te gaan
werd nog even duidelijk gemaakt. Het kostte een tijdje zeer nauwkeurig
luisteren om te ontdekken dat de werkbijeenkomst zou gaan over de structuurvisie voor Grave. Het
inspraaktraject daarvoor begint half augustus en dan wil de raad toch van te
voren zijn ingelicht. De keuze werd gemaakt om de agenda voort te zetten en de
informatie schriftelijk aan de raadsleden te geven. De wethouder was behoorlijk
pissig. Hij vond het knap stom van het presidium om het zo te agenderen.
Bovendien waren er mensen gekomen om de
presentatie te verzorgen. Die stonden nu voor joker. Natuurlijk zei de
wethouder het niet letterlijk zo, maar mede gelet op zijn toon kwam het er wel
op neer. En dan heb ik zijn gezicht niet eens gezien. Met excuses konden de
presentatoren verdwijnen. Ik zou nou wel eens een stukje van de eerstvolgende B&W-vergadering willen bijwonen. De vergadering
kon om 22:32 uur worden gesloten.
Bij de behandeling van “beroepsprocedure ark Prinses Margriet”, zonder dat er een voorstel
was gepubliceerd bleek al gauw dat het ging om een viertal zaken in het
bestemmingsplan buitengebied waarover de raad bij amendement een andere besluit
had genomen dan in het ontwerp was voorgesteld. De provincie was het daar niet
mee eens en gaf een reactieve aanwijzing, hetgeen gewoon betekent dat de
amendementen niet van kracht worden.
Het bleek dat de raadsleden wel beschikten over
een niet toegelicht ontwerpbesluit om in
beroep te gaan bij de Raad van State. Het is natuurlijk logisch dat de raad
niet blij was met deze reactie van de provincie en dat dus een beroep voor de
hand lag. Alleen moet je dan wel met argumenten komen. En daarvan heb ik niets
gezien of gehoord. Voor de argumenten wordt door de raad een advocatenbureau
ingehuurd dat kennelijk goed op de hoogte is van deze zaak.
De voorzitter gaf te kennen dat hij graag duidelijke
besluitvorming wil. Vandaar dat over de vier zaken afzonderlijk werd gestemd.
Ook wees hij de raad er op dat de wijze waarop het besluit over het inschakelen
van het bureau betekende dat de raad het opstellen van het beroepsschrift
helemaal aan de advocaat zou overlaten. Dat werd door de raad geaccepteerd.
Het resultaat is dat in alle vier de gevallen beroep
wordt aangetekend en dat de raadsleden weliswaar opmerkingen kunnen maken, maar
dat de advocaat zelf moet weten of die opmerkingen in het beroepschrift worden
verwerkt.
Aan de inbreng tijdens het spreekrecht namens de “appellanten”
werd geen aandacht besteed. Los van de toonzetting bevatte die inbreng toch wel
elementen die wezen op de geringe kans dat het beroep inzake de ark zal slagen.
En dat is jammer want de rivierpleisterplaats had echt kunnen bijdragen aan de
aantrekkelijkheid van Grave. Maar op dat aspect zijn en worden wel meer kansen
gemist.
De vragen die over de jaarrekening 2012 waren gesteld zijn kennelijk naar behoren
beantwoord of zullen dat alsnog worden. Complimenten over de uitvoering van de
stukken waren dan ook het meest opvallend onderdeel van de discussie. Bij het
luisteren daarna dwaalden mijn gedachten weer af.
In mijn HBS-tijd had
ik een keer mijn huiswerk Frans niet gemaakt, andere prioriteiten. Statistisch
gezien was de kans dat ik een overhoringbeurt zou krijgen toch niet groot, echt
een voordeel van grote klassen. Ook hier bleek dat het onverantwoord is louter
op statistieken een beslissing te nemen. Natuurlijk kreeg ik wel een beurt en
dat werd een flop. Kennelijk verbaasde dat de leraar. Hij vroeg naar de oorzaak.
Na mijn uitleg constateerde hij dat het dus om een onvoorbereide overhoring
ging en in dat licht was het wel een voldoende. De rest van de klas vond dat
maar onrechtvaardig en daar had ik begrip voor.
De rekening ziet er technisch gezien ook echt prima uit,
een compliment daarover is dan ook terecht, maar de inhoud is echt niet om
vrolijk over te worden. Dat kreeg nauwelijks aandacht.
Met de behandeling van de herziening van de grondexploitatie verliep het niet veel
anders. Er werd nog enig ongenoegen uitgesproken over het Wisseveld maar dat
was het dan wel. Het hele agendapunt werd boekhoudkundig en niet beleidsmatig
behandeld.
Positief is dat de voorzitter, mede op aandrang vanuit
met name de oppositie, aangaf met het presidium te willen overleggen hoe de
behandeling kon worden verbeterd. De vraag was voornamelijk gericht op het
belang voor de raadsleden zelf. Het kwam
dus niet aan de orde, maar misschien kan dan ook worden meegenomen hoe de
betrokkenheid van de bevolking kan worden verbeterd. Ook daarbij is tijdige informatie
het begin. Een democratie, of het nu gaat om een damvereniging of over een hele
staat, kan niet functioneren zonder daadwerkelijke betrokkenheid.
Het viel mij nog op dat een raadslid als hij niet
helemaal tevreden was met een antwoord maar goed hoop had op verbetering enkele
de uitdrukking “learning by doing” losliet. Zelf was hem ontgaan dat hij het
antwoord op zo’n vraag wel had gehad, sterker nog in een besluit dat vlak
daarvoor was benomen was vastgesteld dat de grondexploitatie 2x per jaar zou
worden herzien. En dat was zijn vraag. “learning by forgetting” is voor hem
meer van toepassing
De
behandeling van de kadernota verliep hetzelfde.
Daarbij kreeg ik de indruk dat ik het hele verhaal al eerder had gehoord. Net
als vorige jaren kwam de inbreng vanuit de raad neer op “we staan er beroerd
voor, maar bij de begrotingsbehandeling zullen we spijkers met koppen slaan”
De
wethouder constateerde bij zijn beantwoording van de eerste ronde dan ook
terecht dat de raad geen kaders had aangeven, hetgeen toch eigenlijk de
bedoeling van de kadernota is. In de reactie toonde enkele fracties zich
hierdoor geschokt, maar ze waren blij dat het college de gestelde vragen wel
zou beantwoorden. Daar bleef het dan bij.
Aangezien de meeste vragen en
antwoorden het publiek zijn ontgaan heeft het ook geen zin in te gaan op
hetgeen wel over tafel kwam.
Bij het agendapunt vragen bleek nog dat de raad een nieuwsbrief
had over de stand van zaken bij het Hart van Grave. Die nieuwsbrief is
inmiddels ook op de gemeentelijk site te vinden. Ik kom daar nog op terug.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten