Het gaat slecht
met de gemeentelijke financiën. Dat weten we al jaren en er zijn al enkele
bezuinigingsronden geweest met beperkt succes. Bij de begrotingsbehandeling
bleek dat er opnieuw maatregelen moesten worden getroffen om het hoofd boven
water te houden.
In het presidium
is nu afgesproken de zaken groots aan te pakken. In de raadsvergadering van 4
februari is een zware werkgroep benoemd die de discussie zou moeten
voorbereiden in de vorm van het opstellen van een programma van eisen. Dat
programma zou op 18 (25) februari moeten worden vastgesteld. Het werkstuk van
de werkgroep was nu aan de orde.
Over de
formulering van het geanonimiseerde raadsvoorstel en ontbrekend bijbehorend
besluit zullen we het maar niet hebben. Wat opgeleverd is niet meer dan enkele
vergaderdata en een paar opmerkingen. Ik kan begrijpen dat de werkgroepleden er
niet happig op waren met name te worden genoemd.
In een programma
van eisen wordt vastgelegd wat van het eindresultaat van de operatie wordt
verwacht. Daar is nu geen sprake van. Het kan hoogstens een plan van aanpak
worden genoemd en dan nog in zeer beperkte vorm. Ik heb er het volgende
uitgehaald:
·
Er wordt
alleen gesproken over zaken waar de gemeente invloed op kan uitoefenen;
·
De
beheerplannen worden nadrukkelijk meegenomen.
·
Er komt
een nieuwe werkgroep die de discussie begeleidt;
·
Het college
levert per programma een overzicht van alle taken die de gemeente moet of mag
uitvoeren, waarbij aangegeven wordt welke consequentie het stopzetten van een
bepaalde taak heeft en welke middelen er voor die taak nodig zijn;
De volgende data
zijn vastgelegd:
·
In
de laatste week van april wordt door de ambtelijke organisatie een overzicht
per programma opgeleverd welke als basis dient voor de te voeren discussie.
·
In
de week van 12-16 mei wordt een werkbijeenkomst georganiseerd voor raads- en
commissieleden waarin technische vragen gesteld kunnen.
·
Op
3 juni zal voorafgaand aan de vergadering van de commissie Ruimte de
raadvergadering met betrekking tot de takendiscussie gestart worden met een
inspraakronde voor burgers.
·
De
vergadering wordt vervolgens op 10 juni voortgezet vóór de vergadering van de
commissie Inwoners met technische algemene beschouwingen.
·
De
uiteindelijke besluitvorming vindt plaats op maandag 7 juli 2014.
Tussen
10 juni en 1 juli zal de werkgroep een raadsvoorstel voorbereiden onder
technisch voorzitterschap van de voorzitter van de raad.
Uit
de discussie in de vergadering van 4 februari zijn nog enkele opmerkingen
verwerkt.
Om
de discussie te voeren wordt er per programma een overzicht gemaakt waarin aangegeven
wordt welke taken:
·
wettelijk
maar niet beïnvloedbaar zijn;
·
wettelijk
maar beïnvloedbaar zijn; en
·
volledig
autonoom zijn.
Tevens
moet een beeld gegeven worden van aan welke knoppen er gedraaid kan worden.
Let
wel, de bijeenkomsten op 3 en 10 juni vinden plaats voorafgaand aan de
reguliere commissievergaderingen. Als daar serieuze agendapunten aan de orde
zijn worden dat puinhopen. Tijd om resultaten van een bespreking voor een
volgende bijeenkomst te verwerken is er niet.
Het
is natuurlijk een onmogelijk programma, waarin de ambtenaren het werk doen en
de raad nauwelijks tijd heeft de uitkomsten te vergelijken met de recente verkiezingsprogramma’s
en met de achterban te bespreken. Echte inbreng vanuit de bevolking is niet
mogelijk. Dat is jammer, want de bevolking krijgt de uitkomsten wel voor de
kiezen.
Eerlijkheidshalve
moet ik daarbij wel toegeven dat het echt onmogelijk is voor de behandeling van
de begroting van 2015 iets degelijks te produceren. Laten we daar dan eerlijk
in zijn en het college opdracht geven, pardon verzoeken, de begroting 2015
boekhoudkundig dicht te spijkeren en parallel daaraan met verenigingen en ander
organisaties het gesprek aan te gaan over een andere taakverdeling tussen
gemeentelijke organisatie en samenleving. Als de gemeente moet schrappen kan de
samenleving wellicht taken overnemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten