vrijdag 10 juli 2009

7 juli 2009 Voorbereidende vergadering;

Het MFC

Relatie met besluit maart 2008

Mevrouw Henisch legde terecht het verband met de uitspraak van de raad in maart 2008. Ook volgens mij heeft de raad toen niet besloten tot uitvoering van het MFC bij Maaszicht. Wat daarover in de notulen van die vergadering is weergegeven is daar ook niet mee in strijd en slaat zeker niet de bodem onder Anja’s betoog uit, zoals Jacques Leurs in zijn weblog stelt. Er staat alleen dat de raad instemt met deze optie. Alle andere alternatieven zoals de sociëteit kunnen de prullenmand in. De optie moest nog wel worden uitgewerkt. Zo was o.a. de financiering niet geregeld. Ik herinner me nog goed dat ik mij daarover heb verbaasd om het zacht uit te drukken. Het college heeft dan ook een intentieovereenkomst en geen realisatieovereenkomst met het bestuur van Maaszicht gesloten. Een intentieovereenkomst houdt in dat je iets van plan bent, maar nog niet zeker weet of het wel lukt. Één van de belangrijkste bepalingen van zo’n overeenkomst is dan ook wat er moet gebeuren als het niet tot realisatie komt. Op zijn minst hadden er inderdaad 2 tekeningen moeten liggen. Het zou mij overigens niet verbazen als er in een la nog een tekening ligt zonder MFC. Uiteindelijk is het MFC pas in maart 2008 in beeld gekomen. In het kader van de controlerende taak van de raad zou moeten worden nagegaan hoe het komt dat de uitspraak van de raad in maart 2008 zodanig is geëvolueerd dat de raad nu wordt geconfronteerd met een schadeclaim bij nee zeggen. Overigens vraag ik mij af waarom dit punt nog op de agenda staat als de raad in 2008 al een bindende uitspraak heeft gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten