donderdag 23 juli 2009

Strategische agenda ontwikkelingsprojecten Grave. Formele vaststelling projecten met prioriteit

De betekenis van dit besluit is beperkt. De interne ambtelijke organisatie had blijkbaar behoefte aan de formele vaststelling van dit lijstje. In die behoefte is nu voorzien. Blijft dus mijn behoefte aan een gedegen discussie over de wijze waarop de gemeente met projecten omgaat.
In de pauze heb ik diverse raadsleden aangesproken over de herbestemming van het historisch stadhuis die niet in de lijst is opgenomen. Niemand wist hoe het zat. Zekerheidshalve heb ik gebruik makend van het spreekrecht hiernaar gevraagd. Omdat het CDA er op het eind alsnog naar vroeg is er duidelijkheid over gekomen. Die herbestemming maakt deel uit van het project Bijl/Hofplein (nu Hart van Grave). Dat was niet alleen voor mij een nieuwtje. In alle discussies over dit project is het historisch stadhuis nadrukkelijk buiten beschouwing gebleven. Daarvoor zouden afzonderlijk voorstellen worden gedaan en besluiten genomen. Dat is na 7 jaar nog steeds niet gelukt. Ik ben benieuwd hoe het nu zal gaan. Het goedkoopst is natuurlijk de nodige werkzaamheden in de bouw van het “hart van Grave” op te nemen. Maar het moet mogelijk zijn met eenvoudige middelen zeker de onderverdieping, maar ook de trouwzaal op korte termijn weer in gebruik te nemen.
Ik kreeg nog een andere verklaring voor het niet op de lijst voorkomen van het monument. Dit project is namelijk niet ondergebracht bij het projectbureau, maar bij een ander deel van de gemeentelijke organisatie! Dat onderschrijft de noodzaak de projectorganisatie van de gemeente nog eens goed aan de orde te stellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten