zaterdag 23 januari 2010

Loswal vervolg

Het voorstel voor de loswal dat op 26 januari in de voorbereidende vergadering aan de orde komt is nu ook beschikbaar.

Er is een inbreng geweest van enkele mensen die zich uit zich zelf hebben gemeld. Voor de rest van Grave blijft het allemaal een verrassing. Er zijn wel stukken en een maquette ter inzage, maar deels bij de griffier. Ik ben er toch wel nieuwsgierig naar en ga maandag kijken. Nu oordeel ik alleen op basis van het raadstuk en dat zou ook mogelijk moeten zijn.

Het gaat nu alleen om fase 1 : een opknapbeurt van de huidige loswal. Toch is er van het totale budget van € 650.000 al € 450.000 nodig. Dan blijft er voor de rest niet veel over.

Voor de maquette van 8x9 meter worden de kosten geschat op € 10.000. Nu zal het toch een weer- en andere ellendebestendige constructie moeten worden en dan lijkt het mij een bijzonder optimistische schatting. Waarom die maquette niet bewaard totdat er meer bekend is en beslist is over het totaal plan? Bovendien komt er nog een visie op de vestingwerken van Grave. Daarvan is al veel verdwenen en misschien willen we met die andere verdwenen delen ook nog iets.

In het in september gepresenteerde plan was een steiger langs de loswal opgenomen. Volgens dit voorstel vervalt die. Is dat voorlopig of definitief? Ik neem aan definitief want er wordt nu een vlonder voorgesteld in het verlengde van de bestaande steiger, die in de normale hoogwaterperiode moet worden verwijderd. Die vlonder komt dus op de loswal te liggen. Waarschijnlijk is het de bedoeling daarmee een doorlopende steiger te suggereren. In mijn ogen wordt het een nepsteiger. Niet doen dus. Ik ben ook benieuwd naar de constructie. De loswal komt af en toe onder water te staan en dan kan er zeker langs de rand ook nog een flinke stroom staan. Rijkswaterstaat zal eisen dat er geen gevaar bestaat voor wegdrijven. Daarom moet de steiger van november tot maart ook worden verwijderd.

Er is altijd gesproken over verharding van de loswal. In het voorstel wordt gesproken over bestrating, maar in de paragraaf over kosten duikt op eens de term halfverharding op en dat staat ook in het ontwerpbesluit. Van bestrating is in het ontwerpbesluit geen sprake meer. Behalve dat het onduidelijk is doet het mij twijfelen aan de kwaliteit van de opknapbeurt en dat voor zoveel geld.

Een belangrijke rol speelt ook het parkeren. Dat het college voorstelt pas te beginnen met de opknapbeurt als in een vervangende parkeerplaats is voorzien is dan ook prima. Het gevolg is wel dat in december 2010 met het werk wordt begonnen. En dat vind ik nou weer een tijdstip dat je juist niet moet beginnen. Je loopt dan een reƫle kans dat je hele werk een keer wegspoelt en dat zal ook Rijkswaterstaat niet leuk vinden. Daar staat wel weer tegenover dat ik het nogal optimistisch vindt dat de vervangende parkeergelegenheid volgens de planning van het college gerealiseerd kan worden. Als je geen tijd neemt voor een goede communicatie verlies je die tijd zeker in een bezwarenprocedure, ook als je al uitgaat van een tijdelijke oplossing. En dat vind ik sowieso al kosten verspillen.
Moraal: wil je snel, dus voor december 2010, de loswal hebben opgeknapt moet je het parkeren nog maar een tijdje gedogen.

Er wordt wel gesproken over een onderzoek naar de waterdiepte, maar is er voldoende bekend over de kwaliteit van de wand van de loswal? Een aantal jaren geleden is daar een probleem mee geweest en volgens mij is wel het gat gerepareerd, maar niet de hele loswal verbeterd.

De redactie van het hele stuk is nogal merkwaardig en dat geldt zeker voor de formulering van het besluit. Samengevat staat er eigenlijk: ”Raad, laat het maar over aan het college”. Dat past wel uitstekend in de duale aanpak, waar de raad de hoofdlijnen vaststelt en het college de details invult. Maar helaas heeft de raad de hoofdlijnen voor de loswal als onderdeel van de Maasboulevard nog niet vastgesteld.

In het begin noemde ik al dat met de heren Timmermans en Koolen een gesprek is gevoerd. Dat gesprek leidde tot een aanpassing van het plan, vastgelegd in voorstel 2. Nu staat in het ontwerpbesluit dat het oorspronkelijke ambtelijke ontwerp (voorstel 1) wordt uitgevoerd. Nu wil meepraten niet zeggen dat je ook je zin krijgt, maar dan is toch wel op zijn minst fatsoenlijk dat je de argumenten geeft waarom toch het plan van de gemeente wordt uitgevoerd.

Het voorstel voor de loswal stond oorspronkelijk op de agenda van de commissie van de commissie Ruimtelijke Kwaliteitszorg van afgelopen donderdag. Het punt is echter afgevoerd vanwege het ontbreken van stukken. Nu wordt het in februari besloten. Het advies van deze belangrijke commissie komt dus na het besluit.

Ik vind niet dat het nu voorliggende voorstel zoveel beter is dan het vorige dat je verantwoord een besluit over kun nemen. Maar ja, er ligt natuurlijk wel de coalitieafspraak !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten