woensdag 27 januari 2010

Vervolgtraject loswal

Het wordt langzamerhand echt een soap en als je nu vraagt naar de inhoud van een eventueel besluit moet er goed worden gezocht naar iets wezenlijks.

Punt 1 vraagt akkoord te gaan met voorstel 2 binnen het door de raad vastgestelde krediet enz. Eigenlijk moet alleen maar worden gekozen tussen voorstel 1 en 2. Het verschil tussen die 2 is alleen te vinden in de bestratingmaterialen en laat nu in het tweede punt die keuze nu weer worden gemandateerd aan het college. Met alle eerbied, maar die figuurtjes in de bestrating zijn op een tekening leuk, maar stellen in werkelijkheid niets voor. En om in die bestrating nog een verwijzing naar water op te nemen met de hele werkelijke Maas erachter vind ik bedrieglijk, maar vooruit, kwaad kan het niet en de extra kosten stellen ook niet veel voor.

Laten we maar ophouden met praten erover. Iedereen vindt een opknapbeurt van de loswal hard nodig. Voorlopig gebeurt er in werkelijkheid nog niets en is er nog tijd zat om als er meer bekend is over het parkeren en wellicht ook over de presentatie van vestingwerken en daarbij het plan ook aan de bevolking is gepresenteerd nader te beslissen over een versiering in de bestrating en het al dan niet voorlopig toelaten van parkeren. Het idee van de maquette moet nog worden uitgewerkt van taartformaat naar een vlak van 8x9 m2. Het uitwerken zou ik wel opdragen, maar het beslissen daarover toch wel even met de bevolking bespreken en er dan in de raad over beslissen.

Zorgelijk vond ik wel de mededeling dat de damwandconstructie nog verder moet worden uitgewerkt. Dat kost tijd en mogelijk ook extra geld. Als het resultaat daarvan is dat kleine schepen daar beter niet kunnen aanleggen zou ik de vlonder in ieder geval als zijnde misleidend weglaten. Als er wel aangelegd kan worden blijft die vlonder ook nutteloos en moet er uit kostenoverwegingen van worden afgezien. Voor zover ik weet is nog niet afgezien van de steiger die voor de kade is gepland. Het totaalplan is nu eenmaal nog niet in de raad geweest.

Het krediet van € 650.000 is bedoeld voor de gehele loswal en dus niet alleen voor deze fase. Daarvoor is volgens het stuk € 450.000 voldoende. Het mandaat dient dan ook tot dat bedrag beperkt te blijven. Als dat niet genoeg is om ook kosten van voorbereiding en uitvoering te dekken, hetgeen in de vergadering in twijfel werd getrokken ontstaat er een nieuwe situatie en dan moet de zaak weer terug naar de raad. Je hebt nu eenmaal overal goede en slechte tijden
Tot slot dient december 2010 uit de planning te worden gehaald. Het moet zijn: klaar voor de Sinterklaasintocht in november of beginnen na 1 maart 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten