vrijdag 11 januari 2013

2013-6 Bijgestelde stukken commissie ruimte

Ik ben zojuist in het stadhuis geweest en met behulp van meewerkende ambtenaren tot resultaat gekomen.


Bestemmingsplan ‘Centrum Grave’ volgens ruimtelijkeplannen.nl of
Bestemmingsplan ‘Grave, centrum’ volgens het raadsvoorstel

Allereerst heb ik geconstateerd dat er een nieuw voorstel voor het bestemmingsplan ‘Grave, centrum’ is. In dit nieuwe voorstel wordt verwezen naar de raadvergadering van 3 december. De Mariakapel en de hoek bij de Lovendaalsingel krijgen volgens het voorstel de bestemming “Groen”. Ik heb nog niet nagegaan of dat al in de kaart en regels is verwerkt, maar neem dat wel aan.

Blijft dat ik het niet eens ben met de wijzigingsbevoegdheid voor het college om via een wijzigingsprocedure Bekaf en een gebied bij de Lovendaalsingel als parkeerterrein in te zetten. Mijn bezwaar is tegen de procedure en niet tegen de inhoud. Uiteindelijk moet er nog een alternatief komen voor de nu weggevallen parkeerterreinen. Dat voorstel had er al moeten zijn en dan had het in het bestemmingsplan kunnen worden meegenomen. Tenzij via nieuwe berekeningen blijkt dat er minder terreinen nodig zijn zullen er alsnog plaatsen moeten worden gevonden. Bij het zoeken daarnaar moet je niets bij voorbaat uitsluiten. Er ontstaat dus zeker discussie. Dat debat moet in alle openheid worden gevoerd en dus in de gemeenteraad. Door de nu voorgestelde wijzigingsbevoegdheid staat de raad buiten spel. In de door B&W gevoerde wijzigingsprocedure bestaat wel de mogelijkheid bezwaar te maken, maar dan moet je belanghebbende zijn. En dat ben je, heb ik inmiddels ervaren, niet zo makkelijk. Zeker voor Bekaf is het de vraag of dat lukt. De moraal: eerst nieuwe plekken zoeken en vinden en vervolgens een daarop gerichte bestemmingsplanprocedure. Alhoewel, de gedachte om de raad buiten spel te zetten ook wel aantrekkelijke kanten heeft.

Bomenlijst

Het heeft enige moeite gekost, maar er is uiteindelijk een lijst, een kaart en een stapel beschrijvingen geproduceerd waarop de bomen van het Binnenhof zijn opgenomen. Als de raad met het voorstel instemt genieten die dus een zekere bescherming. Het wil nog niet zeggen dat ze onaantastbaar zijn.

Burgerinitiatieven
Het burgerinitiatief voor het Binnenhof komt nu inhoudelijk aan de orde. Alleen zijn de bijlagen nog niet beschikbaar. Inhoudelijk kan ik daarom alleen maar herhalen dat die discussie volgens mij moet plaatsvinden in het kader van de totale omgeving van het ‘Hart van Grave’.

Er is ook nog een burgerinitiatief over parkeervakken aan het Valkruid. Aangezien het nu  alleen gaat over de vraag of de raad het in behandeling wil nemen ga ik er maar van uit dat dit het geval zal zijn. De bijlagen zijn nog niet beschikbaar en dat is vreemd want op zijn minst moet het initiatief er zijn.

Scheepswerf
Er ligt ook nog een bezwaar van de scheepswerf tegen het raadsbesluit om langere schepen dan 110 m niet toe te staan. Het voorstel is dat bezwaar ongegrond te verklaren. Strikt genomen moet dit agendapunt voor de behandeling van het bestemmingsplan ‘Centrum Grave’ worden geplaatst.

Erfgoednota en IGP Velp

Deze stukken moet ik nog lezen. Het IGP lijkt mij vooral een verslag. De erfgoednota heeft wellicht meer consequenties.

Terugblikje

Uiteindelijk is het meeste al in orde gekomen. Heb ik me nou voor niets zo druk gemaakt. Toch vraag ik mij af of de zaak ook in orde was gekomen als ik mij er niet mee had bemoeid. Eigenlijk is dat een griezelige vraag. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten