zaterdag 26 januari 2013

2013-13 Overpeinzing



Deze week sprak ik nog enkele raadsleden over het verschijnsel Blogs, columns en spreekrecht. Men maakt zich zorg over het negatieve karakter ervan en de stijl die wordt gehanteerd. Blijkbaar wil ook het presidium er wat aan doen. Verbieden kan niet, afschaffen van het spreekrecht is ook zo wat. De aanpak lijkt te zijn: gewoon negeren. Een oplossing is dat natuurlijk niet, maar Willem Parel zei het vroeger al: “Niet op reageren, Lena”.
Ik heb daarop gezegd dat het natuurlijk niet leuk is allerlei verwijten naar je hoofd te krijgen, maar de raadsleden moeten niet denken dat het zo leuk is dat commentaar op het werk van de raad en wat daar bij hoort steeds weer neerkomt op kritiek. Voor een groot deel zijn de raadsleden het eens met die kritiek, maar blijkbaar voelen zij zich niet in staat de kritiek te voorkomen. En dan wisten ze het in de oudheid ook wel. Als je niets aan de boodschap kunt doen elimineer je de boodschapper maar.

Het is natuurlijk wel waar dat er weinig complimenten richting gemeentelijke organisatie gaan en wat mijzelf betreft daar baal ik zelf ook van. Ik heb dan ook overwogen er maar mee te stoppen omdat het toch niets uithaalt. Volgens mij kan er met weinig moeite en vooral zorgvuldigheid wel een hele hoop beter.

Smoesjes dat Grave te klein is zijn wat dat betreft onzin. Ik ga hier nu niet allerlei zaken opsommen. Kijk daarvoor maar in deze weblog. Maar het hoeft toch niet nodig te zijn dat er iedere vergadering gesteggel is over de agenda en ontbrekende of verkeerde stukken. Moet mevrouw Schuts nu iedere vergadering correcties aanbrengen in de verslaglegging?

Als ik het zo aanzie hebben de gemeenteraadsleden het al lang opgegeven om er iets aan te doen. Op deze aantijging zijn maar twee antwoorden mogelijk.
·         Toegeven dat de gemeenteraad van Grave toch niets voor elkaar krijgt en dan zo snel mogelijk toewerken naar samenvoegen;
·         Aantonen dat de raad wel iets kan en beginnen met de eigen werkzaamheden ordentelijk te laten verlopen


O ja, er is natuurlijk nog een derde mogelijkheid: “Niet op reageren, Lena”.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten